Header-therapeutHeader-therapeutHeader-therapeutHeader-therapeut
  • Home
  • De Opleiding
    • Opleiding holistisch kindertherapeut
    • Therapeutische opleidingen
    • Holistisch werken
    • Energetisch werken
    • De methodieken
    • Introductieles
    • Kosten en planning
      • Toelatingseisen
    • STAP-budget
  • Over ons
    • Docenten
      • Anne Marie van Bilsen
        • Boeken
      • Annette Hurkens
      • Nicole Lamper
      • Nancy Soares
      • Christel Jakobs
      • Alieke Katoele
      • Sabine Holleman
    • Missie & Visie
      • De holistische visie op het kind van nu en het gezin
    • Veelgestelde vragen
      • Het verschil tussen kindercoach en kindertherapeut
    • Contact
  • Kwaliteitsregister
    • Bij- & Nascholing
    • Erkenningen en accreditaties
    • Jouw werkveld
    • Recensies
  • Direct aanmelden
    • Aanmelden opleiding
    • Introductieles
    • Nieuwsbrief
  • Blog
  • Contact
  • Home
  • De Opleiding
    • Opleiding holistisch kindertherapeut
    • Therapeutische opleidingen
    • Holistisch werken
    • Energetisch werken
    • De methodieken
    • Introductieles
    • Kosten en planning
      • Toelatingseisen
    • STAP-budget
  • Over ons
    • Docenten
      • Anne Marie van Bilsen
        • Boeken
      • Annette Hurkens
      • Nicole Lamper
      • Nancy Soares
      • Christel Jakobs
      • Alieke Katoele
      • Sabine Holleman
    • Missie & Visie
      • De holistische visie op het kind van nu en het gezin
    • Veelgestelde vragen
      • Het verschil tussen kindercoach en kindertherapeut
    • Contact
  • Kwaliteitsregister
    • Bij- & Nascholing
    • Erkenningen en accreditaties
    • Jouw werkveld
    • Recensies
  • Direct aanmelden
    • Aanmelden opleiding
    • Introductieles
    • Nieuwsbrief
  • Blog
  • Contact
  • Amerika!
  • Angst in de ogen kijken deel 1
  • Angst in de ogen kijken deel 2
  • Angst in de ogen kijken deel 3
  • Aromatherapie is holistisch
  • Belang van voelen
  • Cherokee
  • Creëer je eigen droom
  • De verschillende niveaus van ervaren
  • Droom vooral groot!
  • Grote zorgen over psychische klachten van jongeren
  • Hoe systemisch werkt
  • Holistische visie
  • Hulpbronnen
  • In gesprek over grenzen met Lucas
  • Leven vanuit je missie en visie: een must
  • Luister naar je innerlijke kompas
  • Nee zeggen…
  • Overdenkingen crisis tijd
  • Shit van de ander
  • Spirituele aromatherapie
  • Werken met de ouders van het kind
  • Zwart-wit
✕

De opleiding

De basis van de opleiding is holistisch, dit betekent dat er gekeken wordt naar de mens als geheel en naar alle relevante factoren die van invloed zijn op het menselijk gedrag. Dus bij een klacht kijk je op vier niveaus; energie, lichaam, gevoel en denken. Holistisch bezien kijk je niet alleen naar de klacht, je gaat op zoek naar de oorzaak van de klacht. De oorzaak van de klacht wordt met het werken van holistische methodieken zichtbaar.

Als aanbieder van de opleiding holistisch kindertherapeut zijn we uniek in het aanbieden van de combinatie; lichaamswerk, systemisch werk, energetisch werk, familie opstellingen en schematherapie binnen de te leren methodieken.

Door lichaamswerk, systemisch werk, energetisch werk, familie opstellingen en schematherapie te combineren kun je de dynamiek in een gezin helen en transformeren. Het lichaamsgericht werken draagt bij aan het herstellen van verbinding en vertrouwen en speelt een grote rol bij het ontwikkelen van een goede hechtingsrelatie tussen ouder en kind. Bij een verstoring in de hechtingsrelatie tussen ouder en kind kan je de ouders, middels het helende effect van het lichaamsgericht werken, leren opnieuw te verbinden met het kind. Vanuit de dynamiek van het systemisch coachen, schematherapie en familie opstellingen kunnen inzichten verkregen worden waardoor de ouder vanuit bijvoorbeeld een gemiste ouderrol, zijn plek weer kan innemen.
systemisch werken

Schematisch werken met ouders

Vaak wordt een lastig kind gezien als een kind met een klacht i.p.v. een liefdevol wezen dat vanuit liefde voor de ouder, de ouder een boodschap meegeeft. Het kind draagt onbewust, uit liefde, de last van de ouder. Een kind wil niks liever dan dat de ouder gelukkig is. Echter door het spiegelen van het gedrag kan het kind zelf als een last worden gezien.

Schematherapie is gericht op het herkennen van nare gevoelens en hardnekkige (gedrags)patronen om daar meer grip op te krijgen of die te veranderen.
Lees meer...

Schematherapie is werken met de ouder(s)

Gedachten, gevoelens en gedrag hebben een sterke invloed op elkaar. Schematherapie leert je hoe gedrag en patronen zijn ontstaan. Het is een vorm van therapie waarbij het gevoelsleven en emotionele behoeften centraal staan, evenals de wijze waarop men in het hier en nu met die behoeften omgaat. Je leert de emotionele behoeften herkennen en ouders te coachen deze te leren accepteren en hoe eraan tegemoet te komen.

Inzicht in de persoonlijke manier van reageren maakt dat men bewust wordt van eigen gedrag en dat geeft inzicht. Vanuit inzicht kun je naar accepteren en vanuit acceptatie kun je naar loslaten en helen.

“Als je leert openstaan voor je eigen kindstuk, dan sta je ook meer open voor jouw kind.”

Familie systemisch kan iemand onbewust verbonden zijn met iemand die omgekomen is in voorgaande generaties, hij draagt een last mee van iemand anders of zit verstrikt in een familieconflict. Schematherapie helpt om deze verborgen of half bewuste verbanden inzichtelijk te maken en biedt wegen om op een liefdevolle manier los te komen uit deze verstrikking.

Systemisch werken

De ervaring uit de praktijk leert dat bepaalde emoties, gedrag, klachten en verstoringen in een familie worden doorgegeven aan nieuwe generaties.

De wetenschappelijke verklaring hiervoor is dat een overgeërfd gen verantwoordelijk is voor het ontstaan van de klachten en/of ziekte. Sommige fysieke patronen zoals een verstoorde hartchakra en of hartklachten zijn niet per definitie erfelijk en blijken toch in bepaalde families vaker voor te komen. We spreken dan van een systemische klacht of -patroon. Het systemisch werken met deze klachten geeft prachtige inzichten en is de eerste stap naar heling.
Lees meer...

Opstellingen werk

Dat wat lastig te bespreken is en aandacht vraagt kan door beelden/visuele ondersteuning in beweging gezet worden. Soms is het lastig om direct face to face te praten en of is het nog ongrijpbaar wat er speelt. Dan kan het heel helpend zijn om het verhaal op tafel te zetten, waarbij je kan aanraken en ervaren. Het helpt veelal om op een veilige manier over moeilijkheden te kunnen spreken. Het effect hiervan is prachtig, juist door de combinatie van ervaren, voelen en praten. Een mens is namelijk niet zijn klacht en deze techniek helpt om het probleem los te koppelen van de persoon, er meer met afstand naar te kijken. Het opstellen in combinatie met systemisch coachen is een prachtige methodiek met ongekend veel mogelijkheden en ruimte voor betekenis en reflectie.

Lichaamsgericht werken

Lichaamsgericht werken versterkt de band tussen ouder en kind en zorgt voor een diepe ontspanning. Zeker in een tijd als deze waarin kinderen een volle agenda hebben is dit heel belangrijk. Ook stimuleert het lichaamsgericht werken de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van het kind en wordt de natuurlijke afweer versterkt.
Lichaamsgericht werken helpt kinderen beseffen waar hun lichaam eindigt en de buitenwereld begint. Hierdoor leren ze om grenzen te stellen met als gevolg dat ze meer zelfvertrouwen en eigenwaarde krijgen. Kortom; lichaamsgericht werken helpt kinderen om hun kracht te ontdekken!
Lees meer...

Oxytocine

Lichaamsgericht werken resulteert in een hogere aanmaak van oxytocine, kinderen die regelmatig liefdevol worden aangeraakt niet alleen beter groeien en socialer zijn, maar ook beter leren! Het bijzondere effect van dit hormoon is dat het zorgt voor binding en verbondenheid en komt vooral vrij bij aanraken en liefdevolle verzorging. Daardoor neemt de hoeveelheid adrenaline af en veiligheid en ontspanning nemen toe. Dit zijn de voorwaarden voor het goed kunnen opnemen van nieuwe informatie. Het werkt positief op het immuunsysteem, bij stress word je sneller ziek, bij ontspanning is de weerstand hoger. Ook de concentratie kan zich met lichaamsgericht werken verbeteren.
Recente studies tonen aan dat kinderen en jongeren tussen de 7 en 20 jaar die gedurende drie weken twee keer per week een massage van 20 minuten hadden ontvangen, beter gedrag vertoonden, gelukkiger waren en met meer aandacht konden werken.

Meridiaan massage

De meridiaan massage is een combinatie van werken met de energetische kwaliteit van de biologische etherische olie in combinatie met een zachte energetische aanraking op de meridiaan- en energiepunten. Deze bijzondere techniek werkt eenvoudig en heel diep in het systeem. Er wordt gewerkt met een lichte druk van vingers en handen waardoor de energiebalans wordt hersteld. Aanraking is belangrijk voor ons lichaam. De huid zit vol receptoren om deze waar te nemen. Een fijne aanraking zorgt ervoor dat onze dopamine en serotonine levels omhoog gaan. Dit geeft een fijn gevoel en verlaagt de stresshormonen.

Lichaamswerk en aromatherapie

Door aromatherapie met lichaamswerk te combineren, creëer je een sterke verbinding tussen lichaam en geest waardoor de cliënten dieper in contact komen met hun gevoelens en verlangens. Holistisch coachen met aromatherapie is een goede aanvulling bij persoonlijke begeleiding, het biedt middels het werken met aromacoach kaartjes mooie en heldere inzichten. Werken met aromatherapie binnen coaching heeft een holistische benadering en richt zich op energetisch, mentaal, emotioneel en fysiek niveau.

Flexibel afstuderen

De opleiding start met een persoonlijke coaching, gericht op ondersteuning van jouw persoonlijke ontwikkeling om jou te begeleiden ten aanzien van je beroepshouding binnen jouw studievoortgang. Deze coaching is wellicht het belangrijkste onderdeel in de opleiding en is zelfs bepalend voor het behalen van jouw diploma! De coaching omvat vier opdrachten en maakt goed inzichtelijk welke groei je hebt doorlopen en waar je als professioneel holistisch kindertherapeut voor staat. Dit helpt om jezelf te profileren naar de buitenwereld.

Na inschrijving kun je direct starten met de geaccrediteerde en erkende opleiding tot holistisch kindertherapeut op je eigen leerplein account en doorloop je in een jaar de lesdagen van de opleiding gemiddeld 1 dag in de maand. Je studeert flexibel af, binnen een jaar tot maximaal drie jaar met digitale eindexamens en met een digitaal casus examen waar jij je vakbekwaamheid en competenties laat zien. Vanuit het doorlopen en tot je nemen van de casus schrijf je de zelfreflectie uit ter beoordeling.

De methodieken

Holistisch werken
Wanneer je een klacht holistisch benaderd, dan beperk je je niet alleen tot het kijken naar de klacht. Je kijkt naar jezelf als mens in z'n totaliteit. Volgens de holistische visie ben je een eenheid: lichaam, gevoel, denken en energie.

Met de ondersteuning van 1600 pagina’s kennis en de ervaren docenten leer je, in de in de opleiding kijken naar de mens in zijn geheel.

Je leert alle competenties die nodig zijn in te zetten om een kind met diverse gedrags- en sociaal-emotionele problemen hulp te kunnen bieden en deze eigen maken. Ruim 50 praktijk ondersteunende video's geven je naast de lesstof een mooi en helder beeld in het holistisch werken met kinderen en hun ouders.
Systemisch werken
Systemisch werk is bij uitstek een methodiek die werkt op het niveau van bewustwording. Het zichtbaar maken van dynamieken binnen een systeem en het ervaren van een gewaarwording bij een opstelling geeft inzicht en rust.

De opleiding leert je werken met de onderstroom van mensen, gezinnen en systemen. Door het systemisch coachen onderzoeken we de dynamieken van de systemen en hoe je als professional kan werken met de basale ordeningsprincipes binnen deze systemen.

Er zijn veel aanbieders van opleidingen familie-opstellingen of systemisch werken. Er zijn maar enkele die zich specifiek richten op het systemisch coachen. Wij zijn daar een van.

Dit betekent dat we werken met specifieke professionele elementen in het coach- en begeleidingswerk zoals o.a.: werken met overdrachtsthema’s en interventies.
Energetisch coachen
Energetisch coachen houdt in dat je iemand op alle energieniveaus kunt begeleiden om weer in balans te komen.

Dat kan heel praktisch, door te kijken naar de dagelijkse energiebalans in iemands leven. Hoe deelt hij zijn dagen in, hoe is de balans tussen werk en privé en hoe is het bijvoorbeeld met de balans tussen geven en nemen? Welke rol speelt stress? Is er voldoende ruimte voor ontspanning en zingeving? En wat zie je aan iemands fysieke houding? Staat hij recht op of met afhangende schouders? Is de houding energiek of futloos en onderuitgezakt?

Daarnaast begeleid je cliënten bij het onderzoeken van hun energieniveau. Op welke energieniveaus ervaart iemand problemen en hoe kunnen deze weer in balans gebracht kunnen worden. Hierbij kijk je naar de verschillende energiecentra in het lichaam. Elk energiecentrum vertegenwoordigt een thema dat kan spelen in iemands leven.

Denk bij de thema’s bijvoorbeeld aan hoe je jezelf, en de dingen die je doet, manifesteert in de wereld. Of hoe geaard ben je en heb je contact met je lichaam? Hoe je je verhoudt tot jezelf en anderen. Ben je in staat je te verbinden met anderen? En hoe is het gesteld met de zelfliefde? Durf jij je uit te spreken en je mening te geven? Of slik je alles in en houd je je mond?

Door te werken met de chakra’s en meridianen wordt de energieverstoring in balans gebracht en opgelost.
Toegepaste psychologie
In de negen hoofdstukken toegepaste psychologie leer je het toepassen van psychologische principes en theorieën om problemen in verschillende gebieden op te lossen.

Je ervaart waarom men handelt en voelt zoals men doet en je leert hoe je dit gedrag kan beïnvloeden.
Communicatie
Communicatie betreft de essentie van het coachen. Een therapeutisch gesprek is gebaseerd op diverse gesprekstechnieken zoals: houding, inlevingsvermogen, vertrouwen, begrip, luisteren, samenvatten etc.

Een belangrijk onderdeel is het kerngesprek. Onder een probleem, klacht, kwaal ligt altijd een diepere oorzaak. Middels gesprekstechnieken als doorvragen en open vragen stellen ga je als coach op zoek naar de kern van het probleem. Dus niet het symptoom wordt uiteindelijk aangepakt, maar de oorzaak.

Naast de reguliere gesprekstechnieken leer je ook het gebruik van non-verbale communicatie en positieve kindercommunicatie.
Spiegelen van gedrag
Kinderen zijn spiegelaars. Zij kunnen door wat zij zeggen en met hun gedrag laten zien wat zij bij hun ouders zien, aanvoelen en oppikken. Ieder ouder of verzorgende heeft er dagelijks mee te maken. Eigenlijk is dit iets heel moois, want hierdoor maakt het kind de ouder bewust van wat er bij de ouder van binnen leeft…

Het verdriet of de stress wat ouders in zich hebben wordt door de kinderen ervaren. Het kind spiegelt dit door; druk gedrag, ruzie maken, driftbuien, agressie, slapeloze nachten etc. Onbewust confronteren kinderen de ouders met hun eigen angsten, tekortkomingen en behoeftes waar misschien niet aan voldaan kan worden.

Je leert het spiegelgedrag te herkennen en naar de ouders te vertalen. Door schematisch coachen bij de ouders in te zetten zal het negatief spiegelende gedrag van het kind worden omgezet en kan het kind weer kind zijn.
Grenzen stellen
Het stellen van grenzen is noodzakelijk, en niet alleen in de opvoeding. Zonder grenzen ontwikkelt een kind zich tot een onevenwichtige persoonlijkheid die niet geleerd heeft rekening te houden met anderen.

Je leert jouw eigen grenzen te bewaken en de relevantie van het stellen van grenzen adequaat over te brengen aan de ouders/verzorgers en geeft hierbij handvatten en tips.
Kinderpsychologie
Kinderpsychologie biedt je een uitstekend overzicht van de belangrijke aspecten van gedragsproblemen bij kinderen.

Je ontwikkelt professionele kennis over diverse stoornissen, zoals angst- of ontwikkelingsstoornissen. Daarbij leer je de juiste pedagogische instrumenten in te zetten voor de begeleiding van kinderen die met problemen kampen.

Door de praktijkgerichte aanpak kun je deze informatie direct toepassen in de praktijk.
Emotioneel evenwicht
Emotioneel evenwicht gerichte therapie (EE) kan worden gedefinieerd als de therapiebeoefening die het begrijpen van emoties bij psychotherapeutische veranderingen centraal stelt.

EE is gebaseerd op het werken met de meridianen in combinatie met NLP. De doelen van EE zijn het versterken van het zelf, het reguleren van een affect en het creëren van nieuwe betekenissen.

Onderzoek laat zien dat er tijdens en na EE een aantoonbare fysiologische veranderingen plaatsvindt. Stresshormonen worden door gebruik te maken van EE positief beïnvloed.
Innerlijk kind
Het hoofdstuk Innerlijk kind geeft je een handvat voor het begrijpen en het kunnen plaatsen van jouw angsten en onvermogens. De zachtheid en gevoeligheid van de innerlijk kind benadering stelt je in staat toegang te krijgen tot diepe gevoelens die begraven hebben gelegen en die moeilijk aan de oppervlakte kunnen komen in andere therapieën.

Dit hoofdstuk is gericht op jouw zelfreflectie en zelfinzicht. Indien een kindertherapeut in staat is te reflecteren kan deze vervolgens ook sensitief handelen en daarmee een betere therapeut zijn.
Holistische geneeskunde
Tijdens de opleiding word je uitgenodigd om met een open blik en zelfreflectief naar (fysieke) klachten en ziektes te kijken. In de holistische visie is ons lichaam niet alleen een instrument, maar tevens de uitdrukking van onszelf. Zoals we ons psychisch uiten via gevoelens, emoties, gedachten, woorden en levensvormen, zo geven we ons ook gestalte via onze houding, onze spieren, botten en organen.
Aromatherapie
Aromatherapie is holistisch. Dat wil zeggen dat het zich richt op de welzijn van de mens in het geheel dus ook op de fysieke, energetische, emotionele en mentale staat van de mens.

Aromatherapie is een vorm van kruidengeneeskunde, gebaseerd op het gebruik van etherische olie van kruiden, bloemen en andere plantendelen.

Je leert welke eigenschappen de verschillende etherische oliën bezitten en hoe je de etherische oliën kunt inzetten als ondersteuning in het werken met kinderen en ouders.
Meridiaan massage
Aanraking is belangrijk voor ons lichaam. De huid zit vol receptoren om deze waar te nemen. Een fijne aanraking zorgt ervoor dat onze dopamine en serotonine levels omhoog gaan. Dit geeft een fijn gevoel en verlaagt de stresshormonen.

Door het menselijk lichaam lopen meridianen waardoor de levensenergie (Ki) stroomt. Wanneer er blokkades ontstaan in de meridianen leidt dit tot klachten als hoofdpijn, spanningen, somberheid, vermoeidheid, slapeloosheid, rug- en spierpijn, stofwisselingsproblemen, menstruatie-problemen etc. Met de meridiaan massage kun je deze blokkades opheffen en de zelfhelende kracht van de mens aanspreken.

Binnen de massage maken we gebruik van drukpunten en energetisch werken. Deze bijzondere techniek werkt heel diep in het systeem. Er wordt gewerkt met een lichte druk van vingers en handen waardoor de energiebalans wordt hersteld. Een prachtige massage die uitstekend ingezet kan worden bij kinderen en volwassenen.

De meridiaan massage kan een prachtige aanvulling zijn als je een eigen massage praktijk hebt. Je hoeft geen massage achtergrond te hebben om de meridiaan massage te leren.
Meditatie en visualisatie
Een onderzoek in ‘Frontiers in Human Neuroscience' (februari 2012 door Eileen Luders van de UCLA), heeft aangetoond dat meditatie een krachtig effect heeft op het brein.

Het onderzoek wijst uit dat mensen die al langere tijd mediteren een hogere mate van gyrificatie hebben dan mensen die niet mediteren. Gyrificatie is de plooiing van de cortex. Of met andere woorden, de hoeveelheid vouwen en groeven in het brein.

Die vouwen en groeven zijn direct gerelateerd aan de prestaties van je brein. Hoe meer je er hebt, hoe beter je brein presteert.

De studie toonde ook aan dat hoe langer mensen al mediteerden, hoe hoger de mate van gyrificatie was.

Naast dat mediteren goed is voor het brein, levert regelmatig mediteren ook een diepe ontspanning op en reduceert het stress.

De module mediteren & visualiseren leert je alles over mediteren, hoe je een meditatie kunt begeleiden bij zowel volwassenen als kinderen en je zelf een op de hulpvraag gerelateerde meditatie/visualisatie schrijft.
Hooggevoelige- en overprikkelde kinderen
Wanneer een kind gevoelig is voor prikkels en snel van slag raakt, kan er sprake zijn van hooggevoeligheid.

Hooggevoeligheid is geen stoornis of diagnose. Maar wat is het dan wel? En hoe kan je hooggevoeligheid herkennen bij een kind?

Binnen de opleiding leer je de kenmerken herkennen en ontvang je alle handvatten om hooggevoeligheid op een professionele wijze te begeleiden.
Neuro Linguïstisch Programmeren
Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) is een beproefde methode om effectief te communiceren. NLP is gebaseerd op het principe dat bepaalde overtuigingen en denkpatronen tot de meest optimale communicatie leiden.

In de NLP wordt er van uit gegaan dat elk ongewenst gedrag te veranderen is. Alles komt voort uit overtuigingen. Een overtuiging is niets meer dan iets wat je ooit voor waar hebt aangenomen en waar je naar bent gaan handelen. Je kunt dus ook zomaar op een ander moment in je leven iets nieuws, iets anders voor waar aannemen: een nieuwe gewenste overtuiging die je niet belemmert in je doen en laten.
Het coachingstraject
Alle facetten van een coachingstraject worden in de lessen uitvoerig besproken. Je leert zelfstandig een coachingstraject op te zetten vanuit de hulpvraag. We werken met behulp van casussen aan communicatie, dossier opbouw, informed consent, gebruik methodieken, protocollen, beroepsethiek, pluis- niet pluis, verslaglegging en leer je hierbij verantwoordelijkheid te nemen over de gemaakte keuzes en zelfreflectie ontwikkelen.

Zelfreflectie is een essentieel onderdeel van de opleiding tot kindertherapeut. Het kunnen waarnemen dat een casus meerder hulpverleners nodig heeft en of overgedragen moet worden is professioneel en van waarde in een vak als deze.
Ethiek & Beroepscode
In de opleiding leer je een hulpvraag concreet en meetbaar maken waardoor je de voortgang van het traject kunt toetsen.

Als kindercoach of therapeut werk je in een belangrijke, uitdagende, maar soms ook veeleisende omgeving. Naast ethiek krijg je te maken met overdracht en tegenoverdracht, een casus kan je spiegelen en raken. Je leert in de opleiding welke professionele grondhouding van jou verwacht wordt. Een handvat voor het coachen en een beroepscode is daarbij ondersteunend.

In de opleiding werken we naast een aantal coach methodieken waar je ‘signalen’ kunt toetsen met de Plato eind termen ‘Pluis, niet pluis’ en de ‘3 huizen’ basismethodiek.

Een beroepscode gaat over vakbekwaamheid, verantwoordelijkheid, respect en integriteit - kortom: dat wat jeugdzorgwerkers tot goede professionals maakt.

Formele en informele beroepsethiek Ethiek gaat over plichten, of over wat iemand behoort te doen, en bestaat uit principes en regels die nodig zijn om goed en kwaad van elkaar te onderscheiden. In de beroepsethiek bestaat er een onderscheid tussen formele beroepsethiek middels de beroepscode zoals de wet en formele uitspraken waarin de waarden en doelen van het beroep zijn vastgelegd. Deze beroepscode beschrijft bijvoorbeeld wat er van de professionele zorgverlening mag worden verwacht en helpt bij het nemen van ethisch verantwoorde beslissingen. Beroepscodes of gedragscodes zijn er behalve in de zorg ook bijvoorbeeld in de wetenschap, het onderwijs, het bedrijfsleven en bij de overheid.

Anderzijds is er ook een informele beroepsethiek. Deze bestaat uit ongeschreven regels voor het beroepsmatig handelen. Ze zijn algemeen aanvaard en komen bijvoorbeeld tot uiting in het handelen van een zorgverlener. Onder deze ongeschreven regels kunnen zaken vallen als vaardig blijven na diplomering, de zorgvrager op de eerste plaats stellen, machtsverhoudingen onderling en in relatie tot zorgvrager en zorgverlener, loyaliteit jegens elkaar en (professionele) houding naar collega's en zorgvragers. De informele beroepsethiek kan eigen gemaakt worden op twee manieren, namelijk door zelfkennis en praktische kennis van zaken. De eerste, zelfkennis heeft te maken met openstaan voor jezelf, inzicht hebben in innerlijke processen en de mogelijkheid aangrijpen tot zelfontplooiing te komen. Kennis van zaken opdoen, kan door middel van intuïtie, aanpassen aan traditie en autoriteit en door ervaring.

Overdracht en tegenoverdracht en beroepsethiek is onderdeel van de afstudeer casus.
Schemathisch werken
Bij schematherapie staan de wat in de basis behoeften zijn van de cliënt, expliciet in het middelpunt van de aandacht en ze spelen een belangrijke rol bij alle therapeutische interventies. Deze menselijke behoeften (en de frustratie wanneer deze niet worden vervuld) worden als de belangrijkste oorzaak gezien bij het ontstaan van diverse klachten.

Door de frustratie van het niet in vervulling zijn gegaan van de behoeften, in het bijzonder de behoefte aan interpersoonlijk contact en veilige hechting, ontstaan er disfunctionele schema’s, die ertoe bijdragen dat cliënten in het heden niet meer goed in staat zijn om hun basisbehoeften te (h)erkennen en op een realistische en gezonde wijze alsnog te vervullen, waardoor zij het gemis in stand houden.

Door gebruik te maken van schematische coaching laat je cliënten meer aandacht schenken voor hun basisbehoeften en hoe zij deze adequaat kunnen leren vervullen. Hierbij wordt rekening gehouden met een goede balans tussen hun eigen behoeften en die van anderen en hoe ze dit goed in kunnen schatten.

Ieder kind heeft emotionele basisbehoeften, denk hierbij aan o.a. veiligheid en vrijheid. In sommige gevallen is niet of onvoldoende aan die behoeften voldaan. Je leert transparant maken welke behoeften missen in relatie tot de hulpvraag en ontvang je interventies om met het kind en het gezin te kunnen werken.
Therapeutisch tekenen
Slechts 2% tot 5% van wat we doen is bewust. Het onbewuste bepaalt dus voor 95% ons handelen en is de filter waardoor wij de werkelijkheid waarnemen. In de westerse samenleving overschatten we vaak ons bewuste brein.

Therapeutisch tekenen is een creatieve vorm waarbij het 'lezen' van de onbewuste boodschappen centraal staat.

Je leert in deze methodiek 'de werkelijkheid van de tekenaar' waarnemen van wat hij onbewust laat zien.

Therapeutisch tekenen biedt diepgaande processen aan op het gebied van zelfonderzoek, bestaansrecht en verwerken van verliezen en oud zeer. Het zelf tekenen helpt je te vernieuwen en bewust te worden van jouw kwaliteiten, blinde vlekken, overtuigingen en valkuilen.
Familie opstellingen
Een familieopstelling is een intensieve, krachtige manier van werken en maakt patronen en onbewuste bindingen in het familiesysteem zichtbaar. Een opstelling richt zich vooral op de laag van de ziel. Het wil mensen bewust maken van hun loyaliteit aan hun familie van herkomst. Het uitgangspunt is dat mensen als kind – onbewust en uit liefde – de problemen van hun ouders of de familie op zich genomen hebben en dit kan hen moeilijkheden bezorgen in hun leven. Er wordt gekeken naar de invloed van de familieziel op het individu.

De familie opstelling laat ons op de snelst denkbare wijze inzien welke rol of positie we in ons huidige gezin of onze familie van herkomst innemen.

Een methodiek met heel veel praktische oefeningen, die je meteen ervaart en integreert.
Persoonlijke ontwikkeling
Om de groei te kunnen meten maken we gebruik van de nulmeting, persoonlijkheidstest en kernkwadranten. Zo kunnen we de doelen van het intituut en de ambities van de studenten zo goed mogelijk op elkaar afstemmen.

De nulmeting is de eerste stap in het verbeter- en veranderproces en brengt de huidige situatie in kaart. Het helpt je om jouw startkwalificaties te beschrijven en je persoonlijke leerdoelen voor de opleiding te formuleren. Waar ben je nu al bekend mee en welke vaardigheden mogen nog verder ontwikkeld worden?

Uit onderzoek van Schmidt en Hunter (1998) komt naar voren dat persoonlijkheid, los van intelligentie, invloed heeft op de mate waarin een persoon succesvol is in zijn of haar werk. Je kunt daarbij denken aan gedrevenheid, zelfvertrouwen, behulpzaamheid en andere karaktertrekken die bepalen hoe iemand zich zal gedragen. Iemands persoonlijkheid zal daarom bepalen in hoeverre hij of zij aanleg heeft voor een bepaalde functie. Sommige zaken, zoals dominantie en assertiviteit, zullen wat meer aan de oppervlakte liggen en gemakkelijk te herkennen zijn, bijvoorbeeld in een coachgesprek. Maar hoe weet je of je als kindertherapeut/coach niet alleen een vlotte babbel hebt, maar jezelf ook echt in de problematiek van een cliënt kan verplaatsen?

Persoonlijkheidskenmerken zijn ook bepalend voor de mate waarin iemand plezier heeft in zijn of haar werk. Doorgaans voelen mensen zich goed wanneer ze zichzelf kunnen zijn. Het doel van het inzetten van persoonlijkheidstests is om te achterhalen of je succesvol zult zijn in de werkzaamheden als kindertherapeut/coach. Het doen van een persoonlijkheidstest kan je dus veel informatie geven over jezelf. Zo weet je zelf al enigszins welke methodiek jou het best gaat passen. Dit kan van pas komen wanneer je jezelf wilt specialiseren in jouw rol als professioneel kindertherapeut/coach.

Ben je bewust van jezelf als persoon, waar liggen jouw valkuilen als het gaat om ‘de ander’ helpen. Je kwaliteit is tevens je valkuil, niks mis mee en goed om te weten wie jij bent en waar je staat. Niets is mooier dan het weten waar je kracht en je beperking zich bevind. Op deze wijze kun je vanuit een zelfverzekerde positie coachen en begeleiden.

Na het invullen van de nulmeting, persoonlijkheidstest en de kernkwadranten start de opleiding met een coach sessie waar je samen de opleiding coach je het ingevulde stap voor stap doorneemt en zicht krijgt op de samenhang.

Persoonlijk ontwikkeling is een onderdeel van de opleiding en als je aan het eind van de opleiding bent gekomen is het tijd te kijken welke stappen je hebt gemaakt. Dit doe je door een eindmeting te maken en deze te vergelijken met jouw eerste nulmeting.

De eindmeting is onderdeel van de afstudeer casus.
Intervisie
Intervisie wordt gebruikt voor persoonlijke en professionele groei. Een geslaagde intervisie legt in relatief korte tijd onderliggende (gedrags)patronen bloot die in het werk een rol kunnen spelen. Het confronteert deelnemers met uitdagingen in hun kennis en kunde en het brengt aannames over hun professionele rol naar boven. Daardoor draagt intervisie niet alleen bij aan de vakinhoudelijke deskundigheid, maar verbetert het ook je persoonlijk functioneren.

Binnen de opleiding wordt direct gestart met het creëren van intervisie groepen. Dit proces van leren en ontwikkelen loopt gelijk met het leerproces van de opleiding. Een ideale intervisiegroep bestaat ongeveer uit drie tot vijf deelnemers. Samen ontrafelen zij het probleem dat is ingediend door een deelnemer. Dat doen zij door vragen te stellen aan de hand van een intervisiemethode.
Praktische bedrijfsvoering
In dit hoofdstuk ontvang je veel informatie en tips over de wet en regelgeving in Nederland m.b.t. het opzetten van een eigen onderneming.

Naast alle opstartfacetten worden er ook tips gegeven hoe een onderneming succesvol te maken en te houden.
systemisch werken

De basis van de opleiding is holistisch, dit betekent dat er gekeken wordt naar de mens als geheel en naar alle relevante factoren die van invloed zijn op het menselijk gedrag. Dus bij een klacht kijk je op vier niveaus; energie, lichaam, gevoel en denken. Holistisch bezien kijk je niet alleen naar de klacht, je gaat op zoek naar de oorzaak van de klacht. De oorzaak van de klacht wordt met het werken van holistische methodieken zichtbaar.


Als aanbieder van de opleiding holistisch kindertherapeut zijn we uniek in het aanbieden van de combinatie; lichaamswerk, systemisch werk, energetisch werk, familie opstellingen en schematherapie binnen de te leren methodieken.


Door lichaamswerk, systemisch werk, energetisch werk, familie opstellingen en schematherapie te combineren kun je de dynamiek in een gezin helen en transformeren. Het lichaamsgericht werken draagt bij aan het herstellen van verbinding en vertrouwen en speelt een grote rol bij het ontwikkelen van een goede hechtingsrelatie tussen ouder en kind. Bij een verstoring in de hechtingsrelatie tussen ouder en kind kan je de ouders, middels het helende effect van het lichaamsgericht werken, leren opnieuw te verbinden met het kind. Vanuit de dynamiek van het systemisch coachen, schematherapie en familie opstellingen kunnen inzichten verkregen worden waardoor de ouder vanuit bijvoorbeeld een gemiste ouderrol, zijn plek weer kan innemen.

Werken met schematherapie

Vaak wordt een lastig kind gezien als een kind met een klacht i.p.v. een liefdevol wezen dat vanuit liefde voor de ouder, de ouder een boodschap meegeeft. Het kind draagt onbewust, uit liefde, de last van de ouder. Een kind wil niks liever dan dat de ouder gelukkig is. Echter door het spiegelen van het gedrag kan het kind zelf als een last worden gezien.


Schematherapie is gericht op het herkennen van nare gevoelens en hardnekkige (gedrags)patronen om daar meer grip op te krijgen of die te veranderen.

Lees meer...

Schematherapie is werken met de ouder(s)

Gedachten, gevoelens en gedrag hebben een sterke invloed op elkaar. Schematherapie leert je hoe gedrag en patronen zijn ontstaan. Het is een vorm van therapie waarbij het gevoelsleven en emotionele behoeften centraal staan, evenals de wijze waarop men in het hier en nu met die behoeften omgaat. Je leert de emotionele behoeften herkennen en ouders te coachen deze te leren accepteren en hoe eraan tegemoet te komen.

Inzicht in de persoonlijke manier van reageren maakt dat men bewust wordt van eigen gedrag en dat geeft inzicht. Vanuit inzicht kun je naar accepteren en vanuit acceptatie kun je naar loslaten en helen.

“Als je leert openstaan voor je eigen kindstuk, dan sta je ook meer open voor jouw kind.”

Familie systemisch kan iemand onbewust verbonden zijn met iemand die omgekomen is in voorgaande generaties, hij draagt een last mee van iemand anders of zit verstrikt in een familieconflict. Schematherapie helpt om deze verborgen of half bewuste verbanden inzichtelijk te maken en biedt wegen om op een liefdevolle manier los te komen uit deze verstrikking.

Systemisch werken

De ervaring uit de praktijk leert dat bepaalde emoties, gedrag, klachten en verstoringen in een familie worden doorgegeven aan nieuwe generaties.


De wetenschappelijke verklaring hiervoor is dat een overgeërfd gen verantwoordelijk is voor het ontstaan van de klachten en/of ziekte. Sommige fysieke patronen zoals een verstoorde hartchakra en of hartklachten zijn niet per definitie erfelijk en blijken toch in bepaalde families vaker voor te komen. We spreken dan van een systemische klacht of -patroon. Het systemisch werken met deze klachten geeft prachtige inzichten en is de eerste stap naar heling.

Lees meer...

Opstellingen werk

Dat wat lastig te bespreken is en aandacht vraagt kan door beelden/visuele ondersteuning in beweging gezet worden. Soms is het lastig om direct face to face te praten en of is het nog ongrijpbaar wat er speelt. Dan kan het heel helpend zijn om het verhaal op tafel te zetten, waarbij je kan aanraken en ervaren. Het helpt veelal om op een veilige manier over moeilijkheden te kunnen spreken. Het effect hiervan is prachtig, juist door de combinatie van ervaren, voelen en praten. Een mens is namelijk niet zijn klacht en deze techniek helpt om het probleem los te koppelen van de persoon, er meer met afstand naar te kijken. Het opstellen in combinatie met systemisch coachen is een prachtige methodiek met ongekend veel mogelijkheden en ruimte voor betekenis en reflectie.

Lichaamsgericht werken

Lichaamsgericht werken versterkt de band tussen ouder en kind en zorgt voor een diepe ontspanning. Zeker in een tijd als deze waarin kinderen een volle agenda hebben is dit heel belangrijk. Ook stimuleert het lichaamsgericht werken de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van het kind en wordt de natuurlijke afweer versterkt.
Lichaamsgericht werken helpt kinderen beseffen waar hun lichaam eindigt en de buitenwereld begint. Hierdoor leren ze om grenzen te stellen met als gevolg dat ze meer zelfvertrouwen en eigenwaarde krijgen. Kortom; lichaamsgericht werken helpt kinderen om hun kracht te ontdekken!

Lees meer...

Oxytocine

Lichaamsgericht werken resulteert in een hogere aanmaak van oxytocine, kinderen die regelmatig liefdevol worden aangeraakt niet alleen beter groeien en socialer zijn, maar ook beter leren! Het bijzondere effect van dit hormoon is dat het zorgt voor binding en verbondenheid en komt vooral vrij bij aanraken en liefdevolle verzorging. Daardoor neemt de hoeveelheid adrenaline af en veiligheid en ontspanning nemen toe. Dit zijn de voorwaarden voor het goed kunnen opnemen van nieuwe informatie. Het werkt positief op het immuunsysteem, bij stress word je sneller ziek, bij ontspanning is de weerstand hoger. Ook de concentratie kan zich met lichaamsgericht werken verbeteren.
Recente studies tonen aan dat kinderen en jongeren tussen de 7 en 20 jaar die gedurende drie weken twee keer per week een massage van 20 minuten hadden ontvangen, beter gedrag vertoonden, gelukkiger waren en met meer aandacht konden werken.

Meridiaan massage

De meridiaan massage is een combinatie van werken met de energetische kwaliteit van de biologische etherische olie in combinatie met een zachte energetische aanraking op de meridiaan- en energiepunten. Deze bijzondere techniek werkt eenvoudig en heel diep in het systeem. Er wordt gewerkt met een lichte druk van vingers en handen waardoor de energiebalans wordt hersteld. Aanraking is belangrijk voor ons lichaam. De huid zit vol receptoren om deze waar te nemen. Een fijne aanraking zorgt ervoor dat onze dopamine en serotonine levels omhoog gaan. Dit geeft een fijn gevoel en verlaagt de stresshormonen.

Lichaamswerk en aromatherapie

Door aromatherapie met lichaamswerk te combineren, creëer je een sterke verbinding tussen lichaam en geest waardoor de cliënten dieper in contact komen met hun gevoelens en verlangens. Holistisch coachen met aromatherapie is een goede aanvulling bij persoonlijke begeleiding, het biedt middels het werken met aromacoach kaartjes mooie en heldere inzichten. Werken met aromatherapie binnen coaching heeft een holistische benadering en richt zich op energetisch, mentaal, emotioneel en fysiek niveau.

Flexibel afstuderen

De opleiding start met een persoonlijke coaching, gericht op ondersteuning van jouw persoonlijke ontwikkeling om jou te begeleiden ten aanzien van je beroepshouding binnen jouw studievoortgang. Deze coaching is wellicht het belangrijkste onderdeel in de opleiding en is zelfs bepalend voor het behalen van jouw diploma! De coaching omvat vier opdrachten en maakt goed inzichtelijk welke groei je hebt doorlopen en waar je als professioneel holistisch kindertherapeut voor staat. Dit helpt om jezelf te profileren naar de buitenwereld.

Na inschrijving kun je direct starten met de geaccrediteerde en erkende opleiding tot holistisch kindertherapeut op je eigen leerplein account en doorloop je in een jaar de lesdagen van de opleiding gemiddeld 1 dag in de maand. Je studeert flexibel af, binnen een jaar tot maximaal drie jaar met digitale eindexamens en met een real life gelopen casus waar jij je vakbekwaamheid en competenties laat zien. Vanuit het doorlopen en tot je nemen van de casus schrijf je de zelfreflectie uit en lever je in ter beoordeling.

Holistisch werken
Wanneer je een klacht holistisch benaderd, dan beperk je je niet alleen tot het kijken naar de klacht. Je kijkt naar jezelf als mens in z'n totaliteit. Volgens de holistische visie ben je een eenheid: lichaam, gevoel, denken en energie.

Met de ondersteuning van 1600 pagina’s kennis en de ervaren docenten leer je, in de in de opleiding kijken naar de mens in zijn geheel.

Je leert alle competenties die nodig zijn in te zetten om een kind met diverse gedrags- en sociaal-emotionele problemen hulp te kunnen bieden en deze eigen maken. Ruim 50 praktijk ondersteunende video's geven je naast de lesstof een mooi en helder beeld in het holistisch werken met kinderen en hun ouders.
Systemisch werken
Systemisch werk is bij uitstek een methodiek die werkt op het niveau van bewustwording. Het zichtbaar maken van dynamieken binnen een systeem en het ervaren van een gewaarwording bij een opstelling geeft inzicht en rust.

De opleiding leert je werken met de onderstroom van mensen, gezinnen en systemen. Door het systemisch coachen onderzoeken we de dynamieken van de systemen en hoe je als professional kan werken met de basale ordeningsprincipes binnen deze systemen.

Er zijn veel aanbieders van opleidingen familie-opstellingen of systemisch werken. Er zijn maar enkele die zich specifiek richten op het systemisch coachen. Wij zijn daar een van.

Dit betekent dat we werken met specifieke professionele elementen in het coach- en begeleidingswerk zoals o.a.: werken met overdrachtsthema’s en interventies.
Energetisch coachen
Energetisch coachen houdt in dat je iemand op alle energieniveaus kunt begeleiden om weer in balans te komen.

Dat kan heel praktisch, door te kijken naar de dagelijkse energiebalans in iemands leven. Hoe deelt hij zijn dagen in, hoe is de balans tussen werk en privé en hoe is het bijvoorbeeld met de balans tussen geven en nemen? Welke rol speelt stress? Is er voldoende ruimte voor ontspanning en zingeving? En wat zie je aan iemands fysieke houding? Staat hij recht op of met afhangende schouders? Is de houding energiek of futloos en onderuitgezakt?

Daarnaast begeleid je cliënten bij het onderzoeken van hun energieniveau. Op welke energieniveaus ervaart iemand problemen en hoe kunnen deze weer in balans gebracht kunnen worden. Hierbij kijk je naar de verschillende energiecentra in het lichaam. Elk energiecentrum vertegenwoordigt een thema dat kan spelen in iemands leven.

Denk bij de thema’s bijvoorbeeld aan hoe je jezelf, en de dingen die je doet, manifesteert in de wereld. Of hoe geaard ben je en heb je contact met je lichaam? Hoe je je verhoudt tot jezelf en anderen. Ben je in staat je te verbinden met anderen? En hoe is het gesteld met de zelfliefde? Durf jij je uit te spreken en je mening te geven? Of slik je alles in en houd je je mond?

Door te werken met de chakra’s en meridianen wordt de energieverstoring in balans gebracht en opgelost.
Toegepaste psychologie
In de negen hoofdstukken toegepaste psychologie leer je het toepassen van psychologische principes en theorieën om problemen in verschillende gebieden op te lossen.

Je ervaart waarom men handelt en voelt zoals men doet en je leert hoe je dit gedrag kan beïnvloeden.
Communicatie
Communicatie betreft de essentie van het coachen. Een therapeutisch gesprek is gebaseerd op diverse gesprekstechnieken zoals: houding, inlevingsvermogen, vertrouwen, begrip, luisteren, samenvatten etc.

Een belangrijk onderdeel is het kerngesprek. Onder een probleem, klacht, kwaal ligt altijd een diepere oorzaak. Middels gesprekstechnieken als doorvragen en open vragen stellen ga je als coach op zoek naar de kern van het probleem. Dus niet het symptoom wordt uiteindelijk aangepakt, maar de oorzaak.

Naast de reguliere gesprekstechnieken leer je ook het gebruik van non-verbale communicatie en positieve kindercommunicatie.
Spiegelen van gedrag
Kinderen zijn spiegelaars. Zij kunnen door wat zij zeggen en met hun gedrag laten zien wat zij bij hun ouders zien, aanvoelen en oppikken. Ieder ouder of verzorgende heeft er dagelijks mee te maken. Eigenlijk is dit iets heel moois, want hierdoor maakt het kind de ouder bewust van wat er bij de ouder van binnen leeft…

Het verdriet of de stress wat ouders in zich hebben wordt door de kinderen ervaren. Het kind spiegelt dit door; druk gedrag, ruzie maken, driftbuien, agressie, slapeloze nachten etc. Onbewust confronteren kinderen de ouders met hun eigen angsten, tekortkomingen en behoeftes waar misschien niet aan voldaan kan worden.

Je leert het spiegelgedrag te herkennen en naar de ouders te vertalen. Door schematisch coachen bij de ouders in te zetten zal het negatief spiegelende gedrag van het kind worden omgezet en kan het kind weer kind zijn.
Grenzen stellen
Het stellen van grenzen is noodzakelijk, en niet alleen in de opvoeding. Zonder grenzen ontwikkelt een kind zich tot een onevenwichtige persoonlijkheid die niet geleerd heeft rekening te houden met anderen.

Je leert jouw eigen grenzen te bewaken en de relevantie van het stellen van grenzen adequaat over te brengen aan de ouders/verzorgers en geeft hierbij handvatten en tips.
Kinderpsychologie
Kinderpsychologie biedt je een uitstekend overzicht van de belangrijke aspecten van gedragsproblemen bij kinderen.

Je ontwikkelt professionele kennis over diverse stoornissen, zoals angst- of ontwikkelingsstoornissen. Daarbij leer je de juiste pedagogische instrumenten in te zetten voor de begeleiding van kinderen die met problemen kampen.

Door de praktijkgerichte aanpak kun je deze informatie direct toepassen in de praktijk.
Emotioneel evenwicht
Emotioneel evenwicht gerichte therapie (EE) kan worden gedefinieerd als de therapiebeoefening die het begrijpen van emoties bij psychotherapeutische veranderingen centraal stelt.

EE is gebaseerd op het werken met de meridianen in combinatie met NLP. De doelen van EE zijn het versterken van het zelf, het reguleren van een affect en het creëren van nieuwe betekenissen.

Onderzoek laat zien dat er tijdens en na EE een aantoonbare fysiologische veranderingen plaatsvindt. Stresshormonen worden door gebruik te maken van EE positief beïnvloed.
Innerlijk kind
Het hoofdstuk Innerlijk kind geeft je een handvat voor het begrijpen en het kunnen plaatsen van jouw angsten en onvermogens. De zachtheid en gevoeligheid van de innerlijk kind benadering stelt je in staat toegang te krijgen tot diepe gevoelens die begraven hebben gelegen en die moeilijk aan de oppervlakte kunnen komen in andere therapieën.

Dit hoofdstuk is gericht op jouw zelfreflectie en zelfinzicht. Indien een kindertherapeut in staat is te reflecteren kan deze vervolgens ook sensitief handelen en daarmee een betere therapeut zijn.
Holistische geneeskunde
Tijdens de opleiding word je uitgenodigd om met een open blik en zelfreflectief naar (fysieke) klachten en ziektes te kijken. In de holistische visie is ons lichaam niet alleen een instrument, maar tevens de uitdrukking van onszelf. Zoals we ons psychisch uiten via gevoelens, emoties, gedachten, woorden en levensvormen, zo geven we ons ook gestalte via onze houding, onze spieren, botten en organen.
Aromatherapie
Aromatherapie is holistisch. Dat wil zeggen dat het zich richt op de welzijn van de mens in het geheel dus ook op de fysieke, energetische, emotionele en mentale staat van de mens.

Aromatherapie is een vorm van kruidengeneeskunde, gebaseerd op het gebruik van etherische olie van kruiden, bloemen en andere plantendelen.

Je leert welke eigenschappen de verschillende etherische oliën bezitten en hoe je de etherische oliën kunt inzetten als ondersteuning in het werken met kinderen en ouders.
Meridiaan massage
Aanraking is belangrijk voor ons lichaam. De huid zit vol receptoren om deze waar te nemen. Een fijne aanraking zorgt ervoor dat onze dopamine en serotonine levels omhoog gaan. Dit geeft een fijn gevoel en verlaagt de stresshormonen.

Door het menselijk lichaam lopen meridianen waardoor de levensenergie (Ki) stroomt. Wanneer er blokkades ontstaan in de meridianen leidt dit tot klachten als hoofdpijn, spanningen, somberheid, vermoeidheid, slapeloosheid, rug- en spierpijn, stofwisselingsproblemen, menstruatie-problemen etc. Met de meridiaan massage kun je deze blokkades opheffen en de zelfhelende kracht van de mens aanspreken.

Binnen de massage maken we gebruik van drukpunten en energetisch werken. Deze bijzondere techniek werkt heel diep in het systeem. Er wordt gewerkt met een lichte druk van vingers en handen waardoor de energiebalans wordt hersteld. Een prachtige massage die uitstekend ingezet kan worden bij kinderen en volwassenen.

De meridiaan massage kan een prachtige aanvulling zijn als je een eigen massage praktijk hebt. Je hoeft geen massage achtergrond te hebben om de meridiaan massage te leren.
Meditatie en visualisatie
Een onderzoek in ‘Frontiers in Human Neuroscience' (februari 2012 door Eileen Luders van de UCLA), heeft aangetoond dat meditatie een krachtig effect heeft op het brein.

Het onderzoek wijst uit dat mensen die al langere tijd mediteren een hogere mate van gyrificatie hebben dan mensen die niet mediteren. Gyrificatie is de plooiing van de cortex. Of met andere woorden, de hoeveelheid vouwen en groeven in het brein.

Die vouwen en groeven zijn direct gerelateerd aan de prestaties van je brein. Hoe meer je er hebt, hoe beter je brein presteert.

De studie toonde ook aan dat hoe langer mensen al mediteerden, hoe hoger de mate van gyrificatie was.

Naast dat mediteren goed is voor het brein, levert regelmatig mediteren ook een diepe ontspanning op en reduceert het stress.

De module mediteren & visualiseren leert je alles over mediteren, hoe je een meditatie kunt begeleiden bij zowel volwassenen als kinderen en je zelf een op de hulpvraag gerelateerde meditatie/visualisatie schrijft.
Hooggevoelige- en overprikkelde kinderen
Wanneer een kind gevoelig is voor prikkels en snel van slag raakt, kan er sprake zijn van hooggevoeligheid.

Hooggevoeligheid is geen stoornis of diagnose. Maar wat is het dan wel? En hoe kan je hooggevoeligheid herkennen bij een kind?

Binnen de opleiding leer je de kenmerken herkennen en ontvang je alle handvatten om hooggevoeligheid op een professionele wijze te begeleiden.
Neuro Linguïstisch Programmeren
Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) is een beproefde methode om effectief te communiceren. NLP is gebaseerd op het principe dat bepaalde overtuigingen en denkpatronen tot de meest optimale communicatie leiden.

In de NLP wordt er van uit gegaan dat elk ongewenst gedrag te veranderen is. Alles komt voort uit overtuigingen. Een overtuiging is niets meer dan iets wat je ooit voor waar hebt aangenomen en waar je naar bent gaan handelen. Je kunt dus ook zomaar op een ander moment in je leven iets nieuws, iets anders voor waar aannemen: een nieuwe gewenste overtuiging die je niet belemmert in je doen en laten.
Het coachingstraject
Alle facetten van een coachingstraject worden in de lessen uitvoerig besproken. Je leert zelfstandig een coachingstraject op te zetten vanuit de hulpvraag. We werken met behulp van casussen aan communicatie, dossier opbouw, informed consent, gebruik methodieken, protocollen, beroepsethiek, pluis- niet pluis, verslaglegging en leer je hierbij verantwoordelijkheid te nemen over de gemaakte keuzes en zelfreflectie ontwikkelen.

Zelfreflectie is een essentieel onderdeel van de opleiding tot kindertherapeut. Het kunnen waarnemen dat een casus meerder hulpverleners nodig heeft en of overgedragen moet worden is professioneel en van waarde in een vak als deze.
Ethiek & Beroepscode
In de opleiding leer je een hulpvraag concreet en meetbaar maken waardoor je de voortgang van het traject kunt toetsen.

Als kindercoach of therapeut werk je in een belangrijke, uitdagende, maar soms ook veeleisende omgeving. Naast ethiek krijg je te maken met overdracht en tegenoverdracht, een casus kan je spiegelen en raken. Je leert in de opleiding welke professionele grondhouding van jou verwacht wordt. Een handvat voor het coachen en een beroepscode is daarbij ondersteunend.

In de opleiding werken we naast een aantal coach methodieken waar je ‘signalen’ kunt toetsen met de Plato eind termen ‘Pluis, niet pluis’ en de ‘3 huizen’ basismethodiek.

Een beroepscode gaat over vakbekwaamheid, verantwoordelijkheid, respect en integriteit - kortom: dat wat jeugdzorgwerkers tot goede professionals maakt.

Formele en informele beroepsethiek Ethiek gaat over plichten, of over wat iemand behoort te doen, en bestaat uit principes en regels die nodig zijn om goed en kwaad van elkaar te onderscheiden. In de beroepsethiek bestaat er een onderscheid tussen formele beroepsethiek middels de beroepscode zoals de wet en formele uitspraken waarin de waarden en doelen van het beroep zijn vastgelegd. Deze beroepscode beschrijft bijvoorbeeld wat er van de professionele zorgverlening mag worden verwacht en helpt bij het nemen van ethisch verantwoorde beslissingen. Beroepscodes of gedragscodes zijn er behalve in de zorg ook bijvoorbeeld in de wetenschap, het onderwijs, het bedrijfsleven en bij de overheid.

Anderzijds is er ook een informele beroepsethiek. Deze bestaat uit ongeschreven regels voor het beroepsmatig handelen. Ze zijn algemeen aanvaard en komen bijvoorbeeld tot uiting in het handelen van een zorgverlener. Onder deze ongeschreven regels kunnen zaken vallen als vaardig blijven na diplomering, de zorgvrager op de eerste plaats stellen, machtsverhoudingen onderling en in relatie tot zorgvrager en zorgverlener, loyaliteit jegens elkaar en (professionele) houding naar collega's en zorgvragers. De informele beroepsethiek kan eigen gemaakt worden op twee manieren, namelijk door zelfkennis en praktische kennis van zaken. De eerste, zelfkennis heeft te maken met openstaan voor jezelf, inzicht hebben in innerlijke processen en de mogelijkheid aangrijpen tot zelfontplooiing te komen. Kennis van zaken opdoen, kan door middel van intuïtie, aanpassen aan traditie en autoriteit en door ervaring.

Overdracht en tegenoverdracht en beroepsethiek is onderdeel van de afstudeer casus.
Schemathische coaching en schematherapie
Bij schematherapie staan de wat in de basis behoeften zijn van de cliënt, expliciet in het middelpunt van de aandacht en ze spelen een belangrijke rol bij alle therapeutische interventies. Deze menselijke behoeften (en de frustratie wanneer deze niet worden vervuld) worden als de belangrijkste oorzaak gezien bij het ontstaan van diverse klachten.

Door de frustratie van het niet in vervulling zijn gegaan van de behoeften, in het bijzonder de behoefte aan interpersoonlijk contact en veilige hechting, ontstaan er disfunctionele schema’s, die ertoe bijdragen dat cliënten in het heden niet meer goed in staat zijn om hun basisbehoeften te (h)erkennen en op een realistische en gezonde wijze alsnog te vervullen, waardoor zij het gemis in stand houden.

Door gebruik te maken van schematische coaching laat je cliënten meer aandacht schenken voor hun basisbehoeften en hoe zij deze adequaat kunnen leren vervullen. Hierbij wordt rekening gehouden met een goede balans tussen hun eigen behoeften en die van anderen en hoe ze dit goed in kunnen schatten.

Ieder kind heeft emotionele basisbehoeften, denk hierbij aan o.a. veiligheid en vrijheid. In sommige gevallen is niet of onvoldoende aan die behoeften voldaan. Je leert transparant maken welke behoeften missen in relatie tot de hulpvraag en ontvang je interventies om met het kind en het gezin te kunnen werken.
Therapeutisch tekenen
Slechts 2% tot 5% van wat we doen is bewust. Het onbewuste bepaalt dus voor 95% ons handelen en is de filter waardoor wij de werkelijkheid waarnemen. In de westerse samenleving overschatten we vaak ons bewuste brein.

Therapeutisch tekenen is een creatieve vorm waarbij het 'lezen' van de onbewuste boodschappen centraal staat.

Je leert in deze methodiek 'de werkelijkheid van de tekenaar' waarnemen van wat hij onbewust laat zien.

Therapeutisch tekenen biedt diepgaande processen aan op het gebied van zelfonderzoek, bestaansrecht en verwerken van verliezen en oud zeer. Het zelf tekenen helpt je te vernieuwen en bewust te worden van jouw kwaliteiten, blinde vlekken, overtuigingen en valkuilen.
Familie opstellingen
Een familieopstelling is een intensieve, krachtige manier van werken en maakt patronen en onbewuste bindingen in het familiesysteem zichtbaar. Een opstelling richt zich vooral op de laag van de ziel. Het wil mensen bewust maken van hun loyaliteit aan hun familie van herkomst. Het uitgangspunt is dat mensen als kind – onbewust en uit liefde – de problemen van hun ouders of de familie op zich genomen hebben en dit kan hen moeilijkheden bezorgen in hun leven. Er wordt gekeken naar de invloed van de familieziel op het individu.

De familie opstelling laat ons op de snelst denkbare wijze inzien welke rol of positie we in ons huidige gezin of onze familie van herkomst innemen.

Een methodiek met heel veel praktische oefeningen, die je meteen ervaart en integreert.
Persoonlijke ontwikkeling
Om de groei te kunnen meten maken we gebruik van de nulmeting, persoonlijkheidstest en kernkwadranten. Zo kunnen we de doelen van het intituut en de ambities van de studenten zo goed mogelijk op elkaar afstemmen.

De nulmeting is de eerste stap in het verbeter- en veranderproces en brengt de huidige situatie in kaart. Het helpt je om jouw startkwalificaties te beschrijven en je persoonlijke leerdoelen voor de opleiding te formuleren. Waar ben je nu al bekend mee en welke vaardigheden mogen nog verder ontwikkeld worden?

Uit onderzoek van Schmidt en Hunter (1998) komt naar voren dat persoonlijkheid, los van intelligentie, invloed heeft op de mate waarin een persoon succesvol is in zijn of haar werk. Je kunt daarbij denken aan gedrevenheid, zelfvertrouwen, behulpzaamheid en andere karaktertrekken die bepalen hoe iemand zich zal gedragen. Iemands persoonlijkheid zal daarom bepalen in hoeverre hij of zij aanleg heeft voor een bepaalde functie. Sommige zaken, zoals dominantie en assertiviteit, zullen wat meer aan de oppervlakte liggen en gemakkelijk te herkennen zijn, bijvoorbeeld in een coachgesprek. Maar hoe weet je of je als kindertherapeut/coach niet alleen een vlotte babbel hebt, maar jezelf ook echt in de problematiek van een cliënt kan verplaatsen?

Persoonlijkheidskenmerken zijn ook bepalend voor de mate waarin iemand plezier heeft in zijn of haar werk. Doorgaans voelen mensen zich goed wanneer ze zichzelf kunnen zijn. Het doel van het inzetten van persoonlijkheidstests is om te achterhalen of je succesvol zult zijn in de werkzaamheden als kindertherapeut/coach. Het doen van een persoonlijkheidstest kan je dus veel informatie geven over jezelf. Zo weet je zelf al enigszins welke methodiek jou het best gaat passen. Dit kan van pas komen wanneer je jezelf wilt specialiseren in jouw rol als professioneel kindertherapeut/coach.

Ben je bewust van jezelf als persoon, waar liggen jouw valkuilen als het gaat om ‘de ander’ helpen. Je kwaliteit is tevens je valkuil, niks mis mee en goed om te weten wie jij bent en waar je staat. Niets is mooier dan het weten waar je kracht en je beperking zich bevind. Op deze wijze kun je vanuit een zelfverzekerde positie coachen en begeleiden.

Na het invullen van de nulmeting, persoonlijkheidstest en de kernkwadranten start de opleiding met een coach sessie waar je samen de opleiding coach je het ingevulde stap voor stap doorneemt en zicht krijgt op de samenhang.

Persoonlijk ontwikkeling is een onderdeel van de opleiding en als je aan het eind van de opleiding bent gekomen is het tijd te kijken welke stappen je hebt gemaakt. Dit doe je door een eindmeting te maken en deze te vergelijken met jouw eerste nulmeting.

De eindmeting is onderdeel van de afstudeer casus.
Intervisie
Intervisie wordt gebruikt voor persoonlijke en professionele groei. Een geslaagde intervisie legt in relatief korte tijd onderliggende (gedrags)patronen bloot die in het werk een rol kunnen spelen. Het confronteert deelnemers met uitdagingen in hun kennis en kunde en het brengt aannames over hun professionele rol naar boven. Daardoor draagt intervisie niet alleen bij aan de vakinhoudelijke deskundigheid, maar verbetert het ook je persoonlijk functioneren.

Binnen de opleiding wordt direct gestart met het creëren van intervisie groepen. Dit proces van leren en ontwikkelen loopt gelijk met het leerproces van de opleiding. Een ideale intervisiegroep bestaat ongeveer uit drie tot vijf deelnemers. Samen ontrafelen zij het probleem dat is ingediend door een deelnemer. Dat doen zij door vragen te stellen aan de hand van een intervisiemethode.
Praktische bedrijfsvoering
In dit hoofdstuk ontvang je veel informatie en tips over de wet en regelgeving in Nederland m.b.t. het opzetten van een eigen onderneming.

Naast alle opstartfacetten worden er ook tips gegeven hoe een onderneming succesvol te maken en te houden.


Contact

+31 (0) 85 303 11 41
info@deregenboog-academy.nl

KvK: 27304941
Btw: NL002019438B21

Handige links

  • De Regenboog Academy
  • Praktijk de Regenboog
  • World of Rainbow
  • Privacy- en cookie beleid
  • Algemene voorwaarden
  • Ethische code
  • Klachtenbehandeling
  • Erkenningen & Accreditaties
  • Nieuwsbrief

Sponsors

De Regenboog is officieel sponsor van Plan en World Animal Protection

Naar het leerplein

Inloggen

2011-2022 © De Regenboog Academy. Alle rechten voorbehouden.
    0

    €0,00

      ✕

      Inloggen

      Wachtwoord vergeten?